Försenad på väg hem från semestern? Så här får du ersättning av flygbolaget!

par som väntar på flygplats

Inom EU är reglerna tydliga gällande ersättning för försenat flyg. Passagerare har både rätt till assistans på plats samt rätt till en ekonomisk ersättning. Hur stor ersättningen ska vara beror på två saker. Främst hur lång förseningen blev men även hur lång flygning det handlar om.

Reglerna gäller alltid om flygresan sker inom EU men även om en resa sker från ett land utanför EU om målet är ett land inom EU och att flygbolaget är registrerat som EU-flygbolag.

Vad räknas som försening?

Det räcker inte med en kortare försening för att ersättning ska kunna krävas. Längden på förseningen som krävs beror på flygsträcka.

Om sträckan är kortare än 1500km krävs det att förseningen är minst 2 timmar. Är sträckan 1500-3000km (inom EU) krävs 3 timmar och är det längre än 3000km samt utanför EU krävs det 4 timmar.
Om förseningen övergår 5 timmar ska pengar för biljetterna betalas tillbaka, alternativt att ersättningsbiljetter delas ut.

Vad ska ersättas?

Assistans:

Vid en längre försening ska flygbolaget erbjuda mat/dryck. Detta antingen betald på plats eller genom att ersätta utlägg. De ska även se till att passagerarna kan kommunicera med anhöriga via exempelvis telefon eller E-post. Detta ska då vara helt gratis. Om förseningarna gör att passagerarna inte kan flyga förrän kommande dag ska de även se till att hotellrum finns tillgängligt samt ordna med transfer både till och från detta hotell.

Ekonomisk ersättning:

Efter att flera mål dragits till EU-domstol finns det idag en tydlig schablonersättning som flygbolagen bör följa.

Är flygningen maximalt på 1500km är ersättningen 250Euro, för resor inom EU som är längre än 1500km samt alla andra som är mellan 1500 och 3000km är ersättningen 400Euro och för övriga 600 Euro. Denna ersättning fås genom att en ansökan skickas in.

Så gör du för att få ersättning

För att kunna få ersättning måste en ansökan skickas in till gällande flygbolag. Det enklaste är att använda ett färdigt formulär som exempelvis kan hämtas på KonsumentEuropa.se. Framförallt är det viktigt att man skriver tydligt orsak till att ersättning ska betalas ut.

Skicka aldrig in biljetter och andra dokument i original utan ta kopior på dessa och skicka kopiorna. Kom ihåg att bifoga samtliga kvitton på utlägg som genomförts under den tid som planet varit försenat. Innan ansökan skickas in är det även bra att göra en kopia på denna. Skulle flygbolaget välja att inte ge ersättning eller om de inte ens svarar är nästa steg att kontakta KonsumetEuropa som hjälper privatpersoner med kontakt med företagen.

Glöm inte den egna reseförsäkringen

Den ersättning som går att få från flygbolagen är inte kopplade till någon speciellt försäkring. Det krävs alltså inte att personen har reseförsäkring för att ersättning ska kunna fås. Finns reseförsäkring kan det i vissa fall alltså även att gå att få ersättning från denna. Om resan är bokad med kreditkort ingår det exempelvis nästan alltid en reseförsäkring som ger en viss ersättning vid försenat anslutningsflyg. I detta fall är det gällande försäkringsbolag som ska kontaktas.