Det är viktigt att ha en övergripande ekonomisk kontroll över fastigheten. Hos en BRF krävs det en ekonomisk plan som första året gäller istället för budget.
Alla i hyresfastigheten var i upplösningstillstånd. Vad skulle hända nu? Fastighetsägaren hade gått i konkurs och huset skulle troligtvis hamna hos konkursförvaltaren. Då hade de ingenstans att ta vägen. De beslutade sig för att ha ett möte för att ventilera och höra allas åsikter i saken.
Det var ett högt sorl inne rummet. Någon slog i bordet tre gånger och det blev tyst. Anna som hade markerat tog till orda: “En i taget annars får vi inget vettigt gjort.” Arvid i trean räckte upp handen. “Kanske vi kunde göra en BRF. Vi måste ha någon som har koll på ekonomi och så, men det är möjligt.”
BRF skaffar en ekonomisk plan
Det visade sig att Arvid visste en hel del om detta. Snart hade de fått ordning på alla papper som krävdes för att ta över huset. De hade alla gått in med en del var för att möjliggöra tanken. Ett lån hade tagits på den BFR som skapades och med det samma tog de kontakt med en advokatfirma.
Firman skulle hjälpa dem att göra en ekonomisk plan. Något som är ett måste och särskilt viktigt var det just nu då de inte hade någon budget att uppvisa. Istället kunde de använda sig av planen. Advokatfirman förklarade hur det fungerade och tacksamt tog de emot all hjälp. Det var viktigt att det blev rätt från början, det var alla överens om. Be om juridisk hjälp för din förening här: www.ekonomiskplanbrf.se